ساخت پیکرک و اشیا به شکل زنان در گذشته بسیار متداول بود و آن ها یکی
از ویژگی های مشترک بسیاری از آثار به دست آمده از گذشته و نخستین فرهنگ
ها هستند. وجود این آثار در این جوامع از یک سو نشان دهنده موقعیت
اجتماعی و خاص زن در آن دوره و از سوی دیگر بیانگر تلقی انسان ها از
جایگاه کیهانی نیروی مونث در نظام هستی هستند. زن که خود سرمنشا باروری و
زایش و فرزندآوری است، در نظام کشاورزی جدید، همراه با نیروی کار انسانی
اش به نماد سرمنشا و چشمه زایش و باروری زمین تبدیل شد و این امر که زن هم
خود زاینده است و هم سبب باروری و زایندگی زمین، در تفکرات مردم آن عصر
ریشه دوانیده بود.
براساس مدارک و شواهد موجود، زن در گذشته صاحب قدرت
بوده و توانایی او در عرصه وسیع اندیشه، عواطف، دین و سیاست بسیار اثر
گذار بوده است. نمودهای قدرت زنانه بر پیکره های زنانه و نقش ها و تصاویر
باقی مانده بر ظروف و الواح و کتیبهها، که از حفاریهای باستان شناختی
به دست آمده، مشهود است.
نماد پردازی الهه مادر هر چند در ظاهر بیشتر بر
ویژگیهای جنسیتی تاکید دارد، ولی مفهوم وسیع تری از باروری و تولید و
حاصل خیزی را در بردارد که با مفهوم کشاورزی و اهلی کردن نخستین دانه ها و
نیز دامداری پیوند خورده است. در این دوره، آب اهمیت بیشتری دارد؛ چون
کشت و زرع نیازمند آبیاری محصولات است. بنابراین، ایزدبانو بخشنده و
دارنده آب ها شد و جام یا ظرف حاوی آب یا شیر نماد اصلی ایزد بانو است.
این
بطری سفالی که به شکل زن است متعلق به قرن 10 یا 9 پیش از میلاد است و از
منطقه املش کشف شده و اکنون در موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می شود
این اثر زیبا و تاریخی توسط گروه هنری دستان از جنس سفال در پخت 850 درجه و لعاب فیروزه ای در پخت 950 درجه بازآفرینی شده است.
مشخصات | |
طول *عرض * ارتفاع (سانتی متر) | 8*4*22 |